خودرو

علت ریپ زدن خودروهنگام شتاب گیری

زمانی ریپ زدن در خودرو به وجود می اید ، که مشکلی در خودرو به وجود امده باشد. ریپ زدن خودرو با لرزش ماشین فرق دارد. بیشتر اوقات در هنگام شتاب گیری یا استارت زدن ، ریپ زدن ماشین اتفاق می افتد. د رادامه مطلب علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری را توضیح می دهیم.

انچه در این مطلب می خوانید:

برای دسترسی اسان کلیک کنید.

دلایل ریپ زدن خودرو چیست؟

عواملی وجود دارند که باعث بروز مشکل در خودرو شما می شوند. مثلا خالی بودن باک بنزین ، باعث رخ دادن ریپ در ماشین می شود. اما اگر باک پر شده باشد،با این مشکل مواجه شوید یعمی در محفظه موتور خودرو ایرادی وجود دارد و سریعا باید به برسی تعمیر موتور خودرو بپردازید.

علت ریپ زدن ماشین
علت ریپ زدن ماشین

ریپ زدن خودرو به دلیل مشکل در اگزوز خودرو

سیستم اگزوز گازهای خروجی را از سر سیلندر به وسیله منیفولد جمع کرده و به سمت بیرون هدایت می کند. سیلندر ها این گازهارا مانند یک صف هدایت کرده و از طریق لوله جلویی گازها در انجا رها شده و به مبدل کاتالیزوری منتقل می کند. سپس این مبدل گازهارا بی اثر با حذف عناصر مضرگازها تبدیل می کند دراخر به انبار اگزوز این گازها فرستاده شده که صدای خروج انهارا کم می کند ، بعد به وسیله لوله اگزوز به بیرون فرستاده می شود.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل در سیستم سوخت

از وظایف سیستم سوخت برای بهبود عملکرد موتور، ذخیره و تامین سوخت خودرو می باشد.در ورودی سیتم ورودی ، هوا و سوخت با هم ترکیب شده و تبدیل به ذرات ریز اتمی شده و تبخیر می شوند . در سیلندر موتور این ترکیب فشرده شده و باعث به وجود امدن احتراق می شود. همچنین پیستون ها انرژی حرکتی مورد نیاز خود را تامین می کنند.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل نشتی در منیفولد اگزوز

جمع آوری گازهای خروجی بر عهده منیفولد اگزوز می باشد. هنگامی که این قسمت دچار نشتی شود، می تواند باعث ریپ زدن خودرو شود. افزایش صدای موتور، روشن شدن چراغ چک اتومبیل و ضعیف شدن کارکرد اگزوز، نشان دهنده بروز این مشکل است. هنگام ترک خوردگی و یا نشتی منیفولد اگزوز، به هیچ وجه رانندگی نکنید. زیرا بسیار خطرناک می باشد و اجزای پلاستیکی اطراف خروجی به وسیله گازهای داغ ذوب شده واحتمال دارد دود اگزوز به داخل کابین راه پیدا کند.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل خراب شدن مبدل کاتالیزوری

از دیگر علت های ریپ زدن خودرو، خراب شدن مبدل کاتالیزوری است . هر وقت متوجه شوید که موتور اتومبیل  بد کار می کند و ریپ می زند، همچنین همزمان بوی تخم مرغ گندیده حس می کنید، بدانید که مبدل کاتالیزوری خراب شده یا ایراد دارد .

گاهی اوقات چراغ چک هم در بیشتر مواقع روشن شده ، وظیفه مبدل کاتالیزوری در خودرو سوزاندن هیدورکربن های موجود در اگزوز است. به همین خاطر وقتی که مبدل خراب شود، نمی تواند این کار را انجام دهد و گوگرد آزاد شده توسط موتور را از بین برده . در این زمان شما بوی تخم مرغ فاسد را حس کرده وقتی که مبدل خراب شود، در ابتدا فقط با ریپ زدن همراه است. اما در زمان مسدود شدن کامل آن، دیگر اتومبیل روشن نخواهد شد.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل خرابی سنسورهای اکسیژن

هنگامی که از محفظه احتراق،  گازهای خروجی خارج می شوند، سنسورهای اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان رقیق و یا غلیظ بودن آن ها را بر عهده دارند. برای تنظیم کردن مقدار سوخت وارد شده به اتومبیل، این اطلاعات برای سیستم رایانه خودرو ضروریمی باشد.

در صورت کثیف بودن و از کار افتادن سنسورهای اکسیژن، سوخت وارد شده به ماشین ممکن است کم یا زیاد باشد. به همین دلیل مشکل ریپ زدن خودرو به وجود می آید. لازم می باشد به طور مرتب به عوض کردن سنسورهای اکسیژن توجه کنید. اگر متوجه شوید که دلیل ریپ زدن خودرو شما از سنسورها است، با تمیز کردن آن ها این مشکل برطرف می شود. ولی اگر آسیب زیادی دیده باشندپس از بررسی باید ان را تعویض کنید.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل انژکتورهای کثیف

پاشش یا اسپری سوخت به داخل سیلندرها را انژکتورهای سوخت بر عهده دارند. این سوخت با هوا ترکیب شده و احتراق به وجود می آورد. به مرور زمان نازل های انژکتور سوخت با مسدودی مواجه شده و در نتیجه ریپ زدن خودروبه وجود می اید. اگر متوجهشتاب نگرفتن خودرو شدید ، بدانید که مشکل از انژکتور است.با تمیز کردن انژکتورها این مشکل حل می شود.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل شمع های کثیف یا معیوب

شمع در محفظه احتراق موجب اشتعال سوخت می شود. شمع زمانی نمی تواند سوخت را به خوبی مشتعل کند که کثیف باشد و یا به درستی کار نکند. در این صورت است که ماشین دچار ریپ زدن می شود. لازم است هر چند وقت یکباری سر شاخه های شمع را تعویض کنید. توجه کنید باید همیشه مرتب و تمیز باشند. می توان با تمیز کردن شمع ها جلوی فرسودگی ها و خرابی انها را گرفت.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل سنسور جریان هوای کثیف

سنسورها وظیفه اندازه گیری میزان هوای وارد شده به سیسیتم انژکتوری سوخت را دارد. به رایانه ماشین این اطلاعات فرستاده شده و بعد مقدار مناسب سوخت توسط رایانه مشخص می شود.وقتی سنسور کثیف باشد اطلاعات اشتباه به رایانه می رسد. به همین دلیل است که تنظیم نسبت ترکیب هوا به سوخت، درست نمی شود.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل نشت در سیستم خلا

تعدادی شیلنگ های خلا در ماشین ها وجود دارند. که با گذشت زمان احتمال فرسوده شدن و نشت آن ها وجود دارد. در این صورت چون ترکیب سوخت و هوا شاید خیلی غلیظ یا رقیق باشد، موجب بروز ریپ زدن خودرو می شود.

ریپ زن خودرو به دلیل بروز مشکل در درپوش دلکو رطوبت باشد

وقتی در هوای بارانی استارت می زنیم ، با مشکل ریپ زدن خودرو مواجه می شویم به این دلیل داشتن رطوبت داشتن درپوش دلکو است. درواقع این رطوبت مشکلاتی را برای کارکرد سیستم احتراق به وجود می آورد.

وقتی این مشکل رخ داد صبر کنید تا درپوش دلکو خشک شود و یا می توانید برای خشک شدن از پارچه استفاده کنید توصیه می کنیم در زمان های آب و هوای بارانی، اتومبیل خود را در مکان سرپوشیده پارک کرده تا چنین مشکلاتی برای شما رخ ندهد.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل آسیب دیدگی تسمه تایم

یکی از قطعات خیلی مهم در ماشین، تسمه تایم است. در صورت به وجود آمدن مشکل در این قطعه، خودرو ریپ می زند و روشن نمی شود. سعی کنید با زدن کاپوت خودرو به بالا به بررسی این بخش بپردازید و در صورت خرابی اقدام به تعویض آن کنید.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل کویل آسیب دیده

وقتی برای وایر شمع ها جریان کافی تامین نشود، یعنی در کویل خودرو مشکل به وجود آمده است. در نتیجه در زمان استارت زدن خودرو با ریپ زدن مواجه خواهد شد.

ریپ زدن خودرو به دلیل بروز مشکل فیلترهای سوخت کهنه

یکی از ام رهای ضروری عوض کردن فیلتر سوخت است. در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد. وظیفه فیلترهای سوخت، اجازه ندادن به ورود گرد و غبار و زنگ زدگی به سیستم سوخت است. اگر در عملکرد این بخش خلل ایجاد شود، خرابی پمپ و انژکتور سوخت را به وجود می اورد. در نتیجه موقع استارت زدن با ریپ ماشین مواجه می شوید.

ریپ زدن خودروحین حرکت

دلایلی که باعث می شود ماشین در هنگام حرکت ریپ بزند عبارتند از:

  • گرفتگی مسیر خروج دود: توجه کنید که اگر مسیر خروج دود به کلی گرفته شود، ماشین اصلا روشن نمی شود.
  • خراب شدن مدار جرقه: حتما در این زمان مدار جرقه و چکش برق را بررسی کنید تا از درست کار کردن و خشک و تمیز بودن اجزای سیستم اطمینان حاصل کنید.
  • خراب شدن شمع ها: این عامل یکی دیگر از علائم ریپ زدن خودرو در حین حرکت است. شستن شمع ها و تنظیم پلاتین و قرار دادن آن در مدار به رفع این مشکل کمک می کند. اگر با انجام این کارها، مشکل رفع نشد، باید اقدام به تعویض شمع های خودرو کنید.
  • کافی نبودن بنزین و یا ترکیب شدن آن با آب: برای حل این مشکل باید مخزن را خالی و اقدام به پاکسازی کنید و سپس بنزین خالص به آن بزنید.
  • ارسال نشدن بنزین به موتور و گرفته شدن لوله ها: در این شرایط اقدام به چک کردن این لوله ها کرده و اگر گرفتگی داشت، آن را رفع کنید.

بیشتر بخوانید

لیسه گیری رنگ نقره ای متالیک

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی

شاسی ضربه خورده پراید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا