خودرو

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی

ترمز دستی یک عامل بسیار مهم در خودرو هنگام توقف و کار با ماشین است. وقتی چراغ ترمز دستی روشن می شود یعنی نقصی در عملکرد فنی ماشین وجود دارد باید بررسی شود، در ادامه مطلب علت روشن شدن چراغ ترمز دستی ، و راه حل را برای شما شرح می دهیم.

انچه در این مطلب می خوانید:

برای دسترسی اسان کلیک کنید.

ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی ترجمه اصطلاحی Parking Brake است . به توجه به نوع عملکرد ترمز دستی این نوع ترمز ، ترمز توقف و یا ترمز پارک اسم گذاری شده است. کاربرد این نوع ترمز تنها به هنگام توقف خودرو یا در سرعت های بسیار پایین می توان استفاده نمود.

ترمز دستی به عنوان ترمز ثانویه شناخته می شود. انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی توسط سیم های فلزی انجام می شود.

توجه داشته باشید ، کشیدن ترمز دستی بدون فشردن ضامن ، باعث استهلاک زودتر لنتها می شود.

هنگام کشیدن ترمز دستی سیمی که به چرخ های عقب متصل است ، فعال می شود . و باعث می شود فشار زیادی بر روی گیربکس وارد نشود.

به وسیله چراغی که در جلوی داشبورد است و وجود دارد در تمامی ماشین ها ، به راننده اطلاع می دهد که ترمز دستی به درستی رها شده است یا خیر ، در صورت رها شدن چراغ باید خاموش شود در غیر این صورت هشدار می دهد که مشکلی در سیستم خودرو وجود دارد و مانع عملکرد درست ترمز دستی می شود.

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی
علت روشن شدن چراغ ترمز دستی

مواردی که باعث می شود چراغ ترمز دستی روشن بماند؟

روشن ماندن چراغ ترمز دستی به دلیل خرابی سوئیچ ترمز دستی

خرابی سوئیچ ماشین باعث می شود ، چراغ ترمز دستی حتی در هنگام حرکت ماشین روشن بماند. می توان برای اگاهی از صحت عملکرد سوئیچ ماشین ، ترمز دستی را کمی وقتی پایین است بکشید ، ممکن است چراغ خاموش باشد و یا چشمک بزند در این صورت مشکل از سوئیچ است و باید تعویض شود.

پایین نبودن اهرم ترمز دستی بطور کامل باعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی می شود!

حتی کوچک ترین فشار هم بر روی سیستم ترمز دستی می تواند موجب فعال شدن سوئیچ شده و روشن شدن چراغ هشدار شود. پس قبل از حرکت مطمئن شوید که ترمز دستی کاملا پایین آمده است.

ایرادات سیستم ترمز باعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی می شود!

گاهی اوقات ممکن است ، سیستم ترمز دستی درست عمل می کند و مشکل از سیستم ترمز باشد. اگر ترمز دستی کاملا پایین باشد ولی هنوز چراغ هشدار روشن باشد، مشکلی در سیستم ترمزها وجود دارد و باید بررسی شود و بر طرف شود.

کم بودن روغن ترمزباعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی می شود!

وقتی سطح روغن ترمز از میزان استاندارد پایین بیاید، چراغ هشدار، روشن باقی می ماند. این امکان وجود دارد که با پایین آمدن سطح روغن، در پیچ ها سطح روغن جابه جا شود و چراغ هشدار روشن و خاموش شود.

خرابی سنسور سطح روغن ترمزباعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی می شود!

درون مخزن روغن ترمز از یک سنسور استفاده می کنند تا در صورت کم شدن سطح روغن ترمز، به راننده هشدار دهد. اگر این سنسور خراب شود، چراغ هشدار روشن می ماند و باید تعویض گردد.

تنظیم نبودن فشار روغن باعث روشن ماندن چراغ ترمز دستی می شود!

وقتی فشار روغن تنظیم نباشد، ممکن است یکی از ترمزها سفت تر باشد و از دیگری قوی تر باشد و هنگام ترمزگیری خودرو به یک سمت کشیده شود. در چنین حالتی ممکن است چراغ هشدار روشن شود.

با اینکه ترمز دستی بطور مستقیم در ایمنی رانندگی تاثیر ندارد ولی یک قطعه ی مهم در خودرو محسوب می شود. که هر چند وقت سیستم ترمز دستی باید مورد بررسی قرار بگیرد .

همانطور که گفته شد وظیفه مهم و اصلی ترمز دستی نگه داشتن خودرو در حالت توقف و هنگام پارک کردن و ترک خودرو می باشد و مدار ترمز دستی و پایی از یکدیگر مجزا است .

تنظیم مقدار کشش ترمز دستی

به منظور انکه نیروی نگه دارندگی ترمز دستی به مقدار لازم ایجاد شود به درستی عمل کند ، ضروری است که اهرم به اندازه کافی به پایین کشیده شود. در غیر این صورت بیش از حد متعارف به سمت بالا کشیده شود اما نیروی بازدارندگی ترمز همچنان ضعیف باشد ، باید مقدار کشش ترمز دستی تنظیم شود.

مطالعه بیشتر

شاسی ضربه خورده پراید

صافکاری در رسالت

صافکاری در اکباتان

هزینه رنگ کامل خودرو 405 سال 1401

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا