حقوقیوکالت

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

از مهمترین حقوق های مالی یک زن در زندگی مشترک مهریه است . مهریه یکی از چالش های مهم کیفری است . وجه کیفری این مورد یعنی حقوقی که مرد بعد از مطالبه مهریه توسط زن باید پرداخت کند.
مدارک لازم برای مهریه مواردی است که پس از اقدام زن برای مهریه مورد بررسی قرار می گیرد.در ادامه این مطلب مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه را بررسی می کنیم.

انچه در این مطلب می خوانید:

برای دسترسی اسان کلیک کنید.

برای مطالبه مهریه به کجا باید مراجعه کنیم؟

امروزه برای مطالبه مهریه باید به اجرائیات ثبت مراجعه نمود‌. شما باید به دفتر خانه ای که در آن عقد و ازدواج صورت گرفته مراجعه کنیم ، و درخواست کنید تا بخشی از مهریه برای پرداخت ابلاغیه ای تنظیم شود برای طرفیت مرد ‌.

وقتی این اقدام انجام شد ، مرد موظف است طی ده روز نسبت به پرداخت مهریه یا معرفی اموال که بتوان توسط آن مهریه را پرداخت کرد اقدام کند.


اگر هیچ اموالی از مرد یافت نشود که بتواند مبلغ مهریه را پرداخت کند ، یا سرباز کند از پرداخت مهریه، می توان شکایت کیفری به عمل آورد. اما مرد می تواند درخواست اعسار دهد که در این صورت با توجه به دارایی و درآمد مرد تنظیم می شود.

وقتی مرد توانست بخشی از مهریه درخواست شده از طرف اجرائیات ثبت را پرداخت کند، برای مطالبه باقی مانده مهریه میتوانید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید.


شما نمی‌توانید تمام مهریه را از یک مرجع درخواست کنید . نکته قابل توجه این است ، مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه قابلیت جلب و پیگیری کیفری دارد. اما بیش از ۱۱۰ سکه قابلیت جلب ندارد و مرد هر زمان که توان پرداخت مهریه را داشت می تواند اقدام به پرداخت کامل مهریه یا پرداخت اقساطی اقدام کند.

چه مدارکی برای به اجرا گذاشتن مهریه لازم است؟

مدارک یه اجرا گذاشتن مهریه مشخص است ، اما ممکن است برخی از دفاتر ازدواج و طلاق مدارک دیگری طبق اصول کاری خودشان از شما درخواست کنند.

مدارک لازم برای اجزا گذاشتن مهریه عبارت است از :

  • قباله نکاح ( اصل سند ازدواج )
  • کارت شناسایی ( اصل کارت ملی و شناسنامه )

فقط مدارکی نیاز است که هویت شما و حقانیت مهریه برای شمارا ثابت کند.
بهتر است قبل از احزا گذاشتن مهریه برای آگاهی کامل از روند مطالبه مهریه به مشاوره حقوقی مهریه مراجعه کنید.
اگر راجب این موضوع با وکیل مهریه مشورت کنید و کارهای خود را پیش ببرید نتایج بهتری در روند کار حاصل می شود.

شرایط دریافت مهریه چیست ؟

مهریه یک حق مالی می باشد ، و فرد باید دارای مالیت بوده و مشروع باشد. مهریه در هنگام عقد نکاح تعیین می شود ، اما تعیین این مورد هرگز به عقد نکاح وابسته نیست ، مگر در عقد موقت ، و مطالبه آن به غیر از زمان طلاق و متارکه امکان پذیر است .

مطالبه سایر حقوق مالی برای زن ، مانند نفقه ، اجرت المثل ، نحله ، تنصیف اموال و غیره تأثیری در مهریه نداشته و زن مس تواند تا زمانی که به علت بذل و بخشش یا دریافت مهریه از مطالبه آن منع نشده می تواند در خصوص درخواست مهریه اقدام کند.

بیشتر بخوانید

مشاور حقوقی وزارت کار کیست

شرایط نماینده حقوقی شرکت خصوصی

استعلام سوابق مالیاتی با کدملی

نشانی مجتمع های قضایی شهر تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا